Succesvol Adverteren op Pinterest: Ontdek hoe je sneller kunt groeien
Door Pinterest advertenties toe te voegen aan jouw marketingmix heb je de kans jouw bedrijf te laten groeien. Adverteren op Pinterest biedt jouw e-commerce bedrijf of A-merk waardevolle kansen! Want op Pinterest komen inspiratie zoeken, dromen over de toekomst, ideeën opdoen en de koopintentie die hierachter zit heel mooi samen. In dit blog deel ik hoe je succesvol kunt adverteren op Pinterest en je campagnes naar een hoger niveau tilt.
Waarom adverteren op Pinterest?
Maar waarom zou je überhaupt beginnen aan adverteren op Pinterest.
Hier een aantal redenen.
Pinterest is meer dan een sociaal platform; het is een visuele zoekmachine. Gebruikers komen naar Pinterest om ideeën op te doen, wat betekent dat ze zich in een oriënterende en zoekende fase bevinden. Tegelijkertijd hebben ze ook een sterke koopintentie. Ze willen iets kopen maar weten nog niet precies wat en van welk merk.
Hierdoor is het een krachtig kanaal voor merken om hun producten onder de aandacht te brengen bij een publiek met een hoge koopintentie. Pinterest-gebruikers zijn planners en actiegericht, wat adverteren op dit platform ideaal maakt voor e-commerce bedrijven die op zoek zijn naar conversies.
Hoe maak je effectieve Pinterest advertenties?
Het maken van succesvolle advertenties op Pinterest Nederland begint met het begrijpen van het visuele karakter. Zoals gezegd is Pinterest een online visuele zoekmachine. Een advertentie moet door middel van het beeld meteen vertellen wat de bedoeling is. En dat kan een uitdaging zijn. Op andere kanalen heb je vaak ruimte voor tekst om de advertentie te ondersteunen. Op Pinterest moet alles gevangen zijn in 1 afbeelding of video.
Hier zijn een paar tips om op te vallen:
- Creëer opvallende visuals: Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen en zorg ervoor dat je pins er aantrekkelijk en professioneel uitzien. Voeg eventueel een overlay tekst toe om je boodschap kracht bij te zetten.
- Wil je jouw webshop producten onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van goede productomschrijvingen: Zorg ervoor dat je beschrijvingen zoekwoorden bevatten die aansluiten bij wat gebruikers op Pinterest intypen. Denk aan longtail zoekwoorden die inspelen op specifieke behoeften.
- Test verschillende formaten: Pins komen in verschillende formaten, zoals standaard pins, video pins en carrousel pins. Test verschillende formaten om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
De targeting mogelijkheden op Pinterest: De juiste doelgroep bereiken
Pinterest heeft uitgebreide targetingopties om jouw ideale klant te bereiken:
- Interesse targeting: Kies interesses die passen bij jouw product of dienst. Mensen die zoeken naar interieurinspiratie kunnen bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in meubels of woonaccessoires. Binnen Pinterest kan je op verschillende manieren ontdekken welke interesse gebieden jouw doelgroep heeft.
- Zoekwoord targeting: Pinterest functioneert als een zoekmachine, niet alleen voor organisch bereik zijn zoekwoorden essentieel. Ook advertenties kunnen getoond worden op basis van zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Je kunt hier een aparte advertentie groep van maken.
- Aangepaste doelgroepen: In jouw zakelijke Pinterest account kan je verschillende doelgroepen aanmaken. Deze zijn geschikt voor retargeting. Denk hierbij aan: betrokken pinners, website bezoekers, look a like groepen. Maak ook gegevens zoals je e-maillijst zijn er geschikt om gerichte advertenties te laten zien aan mensen die al interactie hebben gehad met jouw merk.
Nieuwe targeting binnen Pinterest met Perfomance+
Naast de bekende methodes zoals interesse- en zoekwoord targeting zoals ik hierboven al beschreef. Introduceert Pinterest nu (september 2024) Performance+ campagnes.
Een geheel nieuw en volledig geautomatiseerd systeem dat is ontworpen om betere resultaten te leveren met minder handmatige inmenging.
Wat zijn Performance+ Campagnes in Pinterest?
Performance+ is de nieuwste campagnevorm van Pinterest die gebruikmaakt van machine learning om advertenties optimaal af te stemmen op het gedrag van gebruikers. In plaats van dat jij zelf handmatig specifieke doelgroepen en bied-strategieën in moet stellen. Analyseert het algoritme van Pinterest real-time gegevens om zo automatisch de meest geschikte doelgroep en biedingen te selecteren voor jouw advertenties. Pinterest neemt vrijwel alles uit handen.
Voordelen van Performance+ campagnes:
- Automatische optimalisatie: Het algoritme past zich voortdurend aan en verbetert je campagne op basis van real-time gebruikersdata. Hierdoor worden je advertenties getoond aan gebruikers met de hoogste waarschijnlijkheid om over te gaan tot conversie.
- Efficiëntie: Performance+ neemt het handmatige werk zoals targeting en budgetoptimalisatie uit handen. Zo kan jij meer tijd besteden aan strategie en creatie. De advertentie uitingen (pins) moet je namelijk nog wel zelf maken.
- Breed bereik met focus op conversie: Dit type campagne kan nieuwe doelgroepen ontdekken die je zelf wellicht niet zou targeten, waardoor je een breder publiek bereikt, terwijl de focus ligt op conversies.
- Met Performance+ heb je de mogelijkheid om snel en effectief te testen zonder ingewikkelde instellingen, wat ideaal is voor bedrijven die hun campagnes willen opschalen met minimale handmatige aanpassingen.
Door gebruik te maken van deze nieuwe campagnes naast de huidige (oude) targetingmethoden, kun je jouw Pinterest advertenties op een slimme manier automatiseren en tegelijkertijd je marketingbudget beter inzetten.
Tip bij het inzetten van Performance+ advertenties
– Heb je al handmatige campagnes lopen. Maak er dan een perfomance+ campagne naast. Verdeel het budget en wacht tot de nieuwe perfomance+ campagne uit de leerfase is. Hierna kan je bekijken welke het best gepresteerd heeft.
– Je mag in een performance+ campagne 10 verschillende advertenties plaatsen. Dit geeft je de mogelijkheid te testen met verschillende pins. Statische, video, carrousel, verzamelpins etc. In de huidige campagnes is het aan te raden niet meer dan 4 pins te gebruiken als uiting.
Gebruik van Pinterest shopping (catalogus) advertenties
Voor e-commerce bedrijven zijn shopping advertenties zeer interessant. Hiermee kunnen gebruikers producten rechtstreeks vanuit de pin kopen, wat zorgt voor een naadloze shopervaring. Het toevoegen van je catalogus aan Pinterest stelt je in staat om dynamische productadvertenties te maken, waarbij producten automatisch worden bijgewerkt op basis van beschikbaarheid en prijs.
Ook deze campagne is nu in een Performance+ beschikbaar. Met daarbij mooie AI mogelijkheden.
Analyse en optimalisatie van je Pinterest advertenties
Het succes van je Pinterest-advertenties hangt af van continue optimalisatie en bijsturen. Pinterest heeft zelf goede analytics-tool waar je inzichten kunt verkrijgen over de prestaties van je campagnes. Ik adviseer wel ook altijd je eigen statistieken bij te houden in bijvoorbeelde GA4. Per campagne kies je de juiste KPI’s. Bijvoorbeeld impressies, bereik, kosten per klik, doorklikratio en natuurlijk kosten per aanschaf enz.
Conclusie: Begin vandaag nog met adverteren op Pinterest Nederland en laat jouw bedrijf groeien!
Of je nu een kleinere webshop eigenaar bent, een grote e-commerce speler of een groot A-merk bent. Adverteren op Pinterest Nederland kan een waardevolle aanvulling zijn op je marketingstrategie.
Door de juiste combinatie van pins, targeting en optimalisatie, kun je jouw merk onder de aandacht brengen van een koopgericht publiek en je conversies verhogen.
Wil jij starten met adverteren op Pinterest of jouw huidige Pinterest advertenties naar een hoger niveau tillen? Klik hier voor de online Pinterest adverteren cursus.