Hoe werkt het Pinterest Algoritme: ontdek de praktische tips voor bedrijven

Pinterest is inmiddels een bekend platform geworden voor diverse merken en bedrijven. Hoewel nog steeds niet elk bedrijf er gebruik van maakt is het wel steeds populairder aan het worden. En dat is niet voor niks. Je kunt je naamsbekendheid en bereik vergroten, onder de aandacht komen bij jouw doelgroep en zelfs je verkopen een boost geven. Maar hoe kun je nou het best gebruik maken van dit visuele marketingkanaal? In dit blog deel ik enkele praktische tips voor bedrijven om het maximale uit het Pinterest algoritme anno 2024 te halen.

Het Pinterest algortime zo werkt het in 2024. inclusief tips voor bedrijven

De Pinterest tips voor bedrijven

Volg de volgende stappen om gebruik te maken van het Pinterest algoritme. Sommige mensen spreken van versla het algortime! Ook als het gaat om Instagram of Tiktok. Ik vind verslaan altijd zo’n raar woord alsof je in gevecht bent met. Ik kies liever voor het gebruik maken van. Want als je snapt hoe het Pinterest algortime werkt dan kan je er gebruik van maken en is de kans op succes en resultaat een stuk groter.

Here we go!

Optimaliseer voor de visuele zoekopdrachten

Pinterest is een visueel platform het algoritme waardeert content die visueel aantrekkelijk is goed. Je doet er als bedrijf dus goed aan om pins te maken die helder, aantrekkelijk en van hoge kwaliteit zijn.

  • Gebruik kwalitatieve afbeeldingen en grafische content die de aandacht trekt van de doelgroep.
  • Daarnaast is het belangrijk om beschrijvingen en tags te gebruiken die de inhoud van de pin nauwkeurig beschrijven en relevante zoektermen bevatten.

Pinterest als zoekmachine

Pinterest is geen social media maar echt een online visuele zoekmachine. Zoekwoorden onderzoek is een belangrijke stap naar succes met Pinterest. Ontdek hoe je zoekwoorden voor Pinterest vindt.

Stimuleer de betrokkenheid van pinners

Het Pinterest-algoritme houdt rekening met verschillende vormen van gebruikersinteractie oftewel betrokkenheid. Denk hierbij aan:

  • pins opslaan
  • liken
  • delen
  • klikken

Jij kunt als bedrijf gebruikers stimuleren om met jouw pins een interactie aan te gaan. Dit doe je door call-to-action-teksten toe te voegen aan je pins door middel van tekst op de pin of verwerkt in de pintitel en/of beschrijving.

Voorbeelden zijn: “Pin voor later” “Bewaar nu” of “Ontdek meer”. Daarnaast kan je ook denken aan een wedstrijd, quizz of andere interactieve content die gebruikers (pinners) aanmoedigt om actief deel te nemen en pins te delen.

Meteen aan de slag? Start met de online Pinterest cursus

Creëer betrouwbare en kwalitatieve content

Het algoritme waardeert betrouwbare en kwalitatieve content, dus het is belangrijk voor jouw als bedrijf om een reputatie op te bouwen als een bron van hoogwaardige en waardevolle informatie. Pinterest kijkt niet alleen naar je pins maar ook naar de kwaliteit van jouw website.

Extra tip: Zorg dus dat je ook een betrouwbare kwalitatieve website of webshop hebt. Met waardevolle informatie zoals blogs, podcast, video, opt-in pagina’s, categorie-pagina’s en/of producten. Maak een goede koppeling door je website te claimen.

Dit bereik je alleen maar als je consistente en relevante content deelt die aansluit bij de interesses van de doelgroep. Zoals ik altijd zeg: Pinterest is een lange termijn marketingtool. Niet iets om een maandje te proberen en dan te laten vallen.

Extra tips: Vermijd het delen van misleidende of spammy content, omdat dit kan leiden tot negatieve feedback van gebruikers en een lagere ranking in de feed.

Pas jouw content aan op het seizoen, gebeurtenissen en feestdagen

Pinterest is echt een plek waar gebruikers op zoek zijn naar inspiratie voor specifieke seizoenen, feestdagen of gebeurtenissen. Het is super belangrijk om hierop in te spelen als bedrijf. Pas jouw content aan op de seizoenen, bepaalde trends, gebeurtenissen en feestdagen.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Feestdagen zoals: Pasen, Kerst, Sinterklaas, Valentijn
  • Gebeurtenissen zoals: baby opkomst, verbouwen, verhuizen, trouwen enz
  • Seizoenen zoals: voorjaar – tuinieren, tuinsets, moestuin, huis decoreren. Winter – outfits, warme kleuren en gezelligheid in huis. Je kunt dit ook terugvinden in de trendstool van Pinterest.

Door relevant te blijven en in te spelen op de behoeften van gebruikers (pinners) kan je als bedrijf de betrokkenheid van pinners vergroten en zo ook je resultaten verbeteren.

Gebruik Pinterest analytics

En last but not least het gebruik van Pinterest analytics. Dit is een tool binnen Pinterest waarmee je als bedrijf inzicht kunt krijgen hoe jouw content presteert en hoe gebruikers ermee omgaan.

Door gebruik te maken van Pinterest Analytics kun je bijvoorbeeld zien welke pins het goed doen, welke interesses jouw doelgroep heeft en welke trends populair zijn. Deze inzichten kun je vervolgens weer gebruiken om de contentstrategie te optimaliseren en meer impact te genereren op het Pinterest!

 

Pinterest statistieken begrijpen en bijhouden zo doe je dat

Samenvattend over het Pinterest algoritme

Door deze praktische tips toe te passen, kan jij als bedrijf het maximale halen uit het Pinterest-algoritme in 2024 en jouw aanwezigheid op dit visuele platform versterken.

Door te focussen op het maken aantrekkelijke pins, een goede betrokkenheid, kwalitatieve content op je website, seizoensgebonden trends en het gebruik van analytische tools, kun je als bedrijf je bereik vergroten, betrokkenheid opbouwen en meer succes behalen op Pinterest!

Pinterest is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Over de hele wereld zijn er inmiddels meer dan 400 miljoen gebruikers. Nederland telt eind 2022 meer dan 4,5 miljoen gebruikers.

Daarmee wordt Pinterest voor bedrijven steeds interessanter.

Denk aan meer verkeer naar je website, een grotere naamsbekendheid en meer verkopen.

Gratis Pinterest tips

Wil jij meer gratis tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn checklist.

Pin It on Pinterest

Share This