Succesvol adverteren op Pinterest Nederland
Uitgebreid artikel over adverteren op Pinterest: leestijd ongeveer 10 minuten
Door Pinterest advertising toe te voegen aan jouw marketingmix heb je de kans jouw bedrijf te laten groeien. Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar Pinterest. Niet gek, want Pinterest heeft in Nederland inmiddels ruim 4,5 miljoen actieve maandelijkse gebruikers.
Naast het enorme organische bereik wat mogelijk is, kun je als bedrijf natuurlijk ook adverteren op Pinterest. Slim voor sneller resultaat en om op het juiste moment te kunnen inspelen op gebeurtenissen, seizoenen of acties.
Lees snel verder en ontdek de kansen en mogelijkheden van adverteren op Pinterest in 2025

Waarom adverteren op Pinterest?
Pinterest is meer dan een sociaal media kanaal. Het is een online visuele zoekmachine. Gebruikers komen naar Pinterest om ideeën op te doen, wat betekent dat ze zich in een oriënterende en zoekende fase bevinden.
Tegelijkertijd hebben ze ook een sterke koopintentie. Ze willen iets kopen maar weten nog niet precies wat en van welk merk.
Dit zijn een aantal voordelen:
- Goedkoper dan Instagram en Facebook: De concurrentie op Pinterest is nog niet zo moordend als op Facebook. De kosten zijn dan ook nog relatief laag.
- Hoge koopintentie: Pinterest-gebruikers zijn planners en actiegericht, wat adverteren op dit platform ideaal maakt voor e-commerce bedrijven die op zoek zijn naar conversies.
- Visuele inspiratiebron: Gebruikers komen specifiek voor inspiratie, wat jouw merk perfect kan positioneren.
Hierdoor is het een krachtig kanaal om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Pinterest adverteren de kosten
Via Frankwatching.com kwam ik cijfers van Facebook tegen en ik heb de cijfers van Pinterest hier eens naast gelegd.
Dit zijn de benchmarks die we op Pinterest kunnen aanhouden. Je kan op Pinterest ook starten met een laag budget. Er zijn bedrijven die met 5 euro per dag en een CPC van 0,05 cent meer dan 3000 bezoekers per maand genereren. Uiteraard is dat afhankelijk van branche, advertentie-uiting etc. Voor conversie-campagnes kijken de meeste bedrijven naar CPA, ROAS en ROI.
KPI | ||
---|---|---|
CPM (kosten per 1000 weergaven) | € 3,00 – € 5,00 | € 0,75 – € 2,50 |
CPC (kosten per klik) | € 0,25 – € 0,70 | € 0,05 tot € 0,25 |
CTR (Doorklikratio) | 1,50% – 2,00% | 0.75% – 1,5% |
De doelgroep van Pinterest
Voordat je start met adverteren op Pinterest, is het belangrijk om te weten dat het platform een specifieke doelgroep heeft. Hoewel er steeds meer diversiteit komt, bestaat het grootste deel van de Nederlandse Pinterest-gebruikers uit vrouwen tussen de 25 en 54 jaar. Waarbij ook de jonge doelgroep 16-25 aan het groeien is.
De Pinterest-gebruiker is:
- Op zoek naar inspiratie
- Een planner. Bijvoorbeeld in januari al starten met zoeken voor Valentijn, in oktober al zoeken naar Kerst inspiratie en staat er een bruiloft op de planning dan start het zoekproces al maanden van te voren op Pinterest. Hetzelfde geldt voor interieur inspiratie.
- Gericht op toekomstige aankopen
- Geïnteresseerd in lifestyle, gezondheid, interieur, trouwen, mode, recepten, baby en DIY
Onmisbare stappen voor een succesvolle advertentiecampagne op Pinterest
1. Gebruik een zakelijk account
Maak gebruik van een zakelijk account. Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die Pinterest met een privé-account gebruiken. Zet je privé-account om in een zakelijk account of start vanaf scratch met een zakelijk Pinterest-account. Een account aanmaken op Pinterest is gratis.
Een nieuw account aanmaken kan via deze link: https://nl.pinterest.com/
2. Je website claimen op Pinterest
Zodra je een zakelijk account hebt, vraagt Pinterest je om je website te claimen. Hiermee weet Pinterest dat jij eigenaar bent van deze website. Door het claimen wordt er bij iedere pin je profielfoto getoond, krijg je inzicht in de statistieken en rankt Pinterest jouw pins beter. Om dit in te stellen voeg je een stukje code toe aan je website.
Let op: Bij een woocommerce webshop of Shopify webshop maak je gebruik van een directe koppeling. Deze stap gaat dan automatisch!
Tip: Ben je niet technisch? Laat het over aan de webdeveloper.
3. De Pinterest-tag instellen
Stel de Pinterest-tag in op jouw website! Als je bekend bent met adverteren op bijvoorbeeld Facebook dan ken je het gebruik van de Facebook-pixel. Bij Pinterest is dit de Pinterest-tag. Hiermee worden het aantal bezoekers vanuit Pinterest aan jouw website gemeten.
De Pinterest tag installeren met een plugin
Heb jij een WordPress website met WooCommerce dan kan je gebruik maken van de WooCommerce voor Pinterest plugin. Hiermee installeer jij gemakkelijk alle noodzakelijke tags en conversie-events. Ook voor Shopify werkt dit heel simpel met de Shopify app.
Werk jij met een andere partij samen of draait jouw website op een ander platform? Dan kan je gebruik maken van de Google Tag Manager of je installeert handmatig de nodige scripts.
Doelgroepen maken voor retargeting
Op het moment dat er een aantal bezoekers gemeten zijn, kan jij met deze informatie een doelgroep aanmaken. Kies voor website bezoekers, betrokken publiek, upload een klantenlijst en maak een act-a-like groep. Hiermee ben je in staat om een advertentie gericht aan jouw doelgroep te tonen.
4. Conversie-tags instellen
Conversie-tags zijn interessant om in te stellen als je precies wilt weten wat een bezoeker na een klik doet op jouw website. De conversie-tag bestaat uit code die je na de Pinterest-tag code toevoegt aan de back-end van jouw website. (Dit gaat automatisch met de koppeling tussen Woocommerce en Shopify)
Je kan kiezen uit 9 mogelijkheden:
- Pagina bezoeken
- Zoeken (zoekbalk)
- Lead
- Checkout (afrekenen – betaling)
- Add to cart (toevoegen aan winkelwagentje)
- Bekijken video
- Inschrijving op nieuwsbrief
- Bekijken categorieën
- Custom – eigen tag
5. Speciale afbeeldingen maken voor Pinterest-advertenties
Een stap die snel vergeten wordt is het maken van een Pinterest-proof afbeelding. Je kan bij het adverteren altijd kiezen voor een bestaande pin.
Pinterest stimuleert je zelfs om bestaande pins te promoten, maar mijn advies is: niet doen! Kies altijd voor het opzetten van een campagne met uitgebreidere opties en mogelijkheden.
Maak meerdere verschillende afbeeldingen (pins) speciaal voor de campagne met deze tips:
- Zorg ervoor dat jouw product of dienst centraal staat
- Kies voor aantrekkelijk beeldmateriaal waarbij sfeer- en lifestylebeeld het goed doen
- Gebruik branding op de pin
- Maak met tekst op de pin duidelijk waar de advertentie om gaat
- Een sterke call-to-action zorgt voor meer linkkliks
- Gebruik verschillende formaten: standaard pins, video pins en carrousel pins
Hoe maak je effectieve Pinterest advertenties?
Het maken van succesvolle Pinterest advertenties begint met het begrijpen van het visuele karakter. Zoals gezegd is Pinterest een online visuele zoekmachine. Een advertentie moet door middel van het beeld meteen vertellen wat de bedoeling is.
Dat kan een uitdaging zijn. Op andere kanalen heb je vaak ruimte voor tekst om de advertentie te ondersteunen. Op Pinterest moet alles gevangen zijn in 1 afbeelding of video.
Hier zijn een paar tips om op te vallen:
- Creëer opvallende visuals: Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen en zorg ervoor dat je pins er aantrekkelijk en professioneel uitzien. Voeg eventueel een overlay tekst toe om je boodschap kracht bij te zetten.
- Wil je jouw webshop producten onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van goede productomschrijvingen: Zorg ervoor dat je beschrijvingen zoekwoorden bevatten die aansluiten bij wat gebruikers op Pinterest intypen. Denk aan longtail zoekwoorden die inspelen op specifieke behoeften.
- Test verschillende formaten: Pins komen in verschillende formaten, zoals standaard pins, video pins en carrousel pins. Test verschillende formaten om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
6. Campagnedoel instellen
Je kan op Pinterest kiezen uit verschillende doelen, passend bij de verschillende fases van de customer journey:
Awareness/See
- Naamsbekendheid
- Video
Overweging/Think
- Verkeer
Conversie/Do
- Conversie
- Dynamische ads – catalogus
Begin je net met adverteren, dan is een campagne met als doelstelling ‘verkeer’ vaak een goede start. De meeste bedrijven meten het liefst CPC en CTR. Alleen bij verkeer betaal je per CPC.
Heb je een groter budget, dan kan naamsbekendheid of video ook een goede mogelijkheid zijn. Dan betaal je per 1000 views (CPM).
Conversie-campagnes zijn mogelijk als je conversie-tags hebt geïnstalleerd en er conversies gemeten zijn. Superinteressant voor e-commerce bedrijven om producten te showen en zo jouw potentiële klanten aan te zetten tot de aankoop.
Full-funnel adverteren op Pinterest
Door middel van een full-funnel strategie kan je gebruikers op Pinterest de hele klantreis benaderen:
- Eerst met een awareness campagne
- Opgevolgd door overweging
- Daarna specifiek met retargeting conversiegerichte ads
7. Effectieve advertentiegroepen maken
Maak binnen één campagne verschillende advertentiegroepen aan op basis van het door jou gekozen campagnedoel.
Opties voor advertentiegroepen:
- Een groep op basis van interesses
- Een groep met de belangrijkste keywords
- Keuzes voor alleen mobiel of ook desktop
- Demografie zoals geslacht, leeftijd, land
- Targetingopties voor zoekopdrachten of startpagina/browsen
- Retargeting op basis van Pinterest-tag data
Keywords gebruiken voor een specifieke match
Een mooie manier om mensen jouw advertentie te laten zien is door middel van zoekwoorden. Zoekt iemand op een bepaald woord of woordcombinatie en heb jij deze opgenomen in je targeting, dan wordt jouw advertentie getoond.
Pinterest geeft zelf aan om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen. Mijn advies is om er 100 of meer toe te voegen. Denk hierbij ook aan raakvlakken en interesses. Gebruik de “trendstool” om zoekwoorden te vinden.
Voorbeeld: Bij een meditatie-app gaat het niet alleen om zoekwoorden als yoga, meditatie en mindfulness. Ook burn-out, vegan, retreat, ontspannen, energie, gezondheid, mindset en succes zijn woorden die een match kunnen zijn.
Interesses als ad-groep
Heb je minimaal een budget van 50 euro of meer per dag, dan kan je het best je targeting opsplitsen in een groep op basis van interesses en een andere groep op basis van zoekwoorden.
Tip voor A/B testing: Als je A/B testen wilt gaan doen, moeten de advertentiegroepen op slechts één onderdeel afwijken, anders weet je niet waardoor er een verschil ontstaat. Zorg dat alle afbeeldingen bij alle advertentiegroepen gebruikt worden.
Performance+ Campagnes: De nieuwste ontwikkeling
Naast de bekende methodes zoals interesse- en zoekwoord targeting, heeft Pinterest recent (september 2024) Performance+ campagnes geïntroduceerd. Dit is een geheel nieuw en volledig geautomatiseerd systeem dat is ontworpen om betere resultaten te leveren waarbij je als marketeer minder handmatige targeting toepast.
Wat zijn Performance+ Campagnes?
Performance+ is de nieuwste campagne vorm van Pinterest die gebruikmaakt van machine learning om advertenties optimaal af te stemmen op het gedrag van gebruikers. In plaats van dat jij zelf handmatig specifieke doelgroepen en bied-strategieën moet instellen, analyseert het algoritme van Pinterest real-time gegevens om zo automatisch de meest geschikte doelgroep en biedingen te selecteren voor jouw advertenties.
Voordelen van Performance+ campagnes:
- Automatische optimalisatie: Het algoritme past zich voortdurend aan en verbetert je campagne op basis van real-time gebruikersdata. Hierdoor worden je advertenties getoond aan gebruikers met de hoogste waarschijnlijkheid om over te gaan tot conversie.
- Efficiëntie: Performance+ neemt het handmatige werk zoals targeting en budgetoptimalisatie uit handen. Zo kan jij meer tijd besteden aan strategie en creatie. De advertentie-uitingen (pins) moet je namelijk nog wel zelf maken.
- Breed bereik met focus op conversie: Dit type campagne kan nieuwe doelgroepen ontdekken die je zelf wellicht niet zou targeten, waardoor je een breder publiek bereikt, terwijl de focus ligt op conversies.
Tips bij het inzetten van Performance+ advertenties
- Heb je al handmatige campagnes lopen? Maak er dan een Performance+ campagne naast. Verdeel het budget en wacht tot de nieuwe Performance+ campagne uit de leerfase is. Hierna kan je bekijken welke het best gepresteerd heeft.
- Je mag in een Performance+ campagne 10+ verschillende advertenties plaatsen. Dit geeft je de mogelijkheid te testen met verschillende pins (statische, video, carrousel, verzamelpins etc.). In de huidige campagnes is het aan te raden niet meer dan 4 pins te gebruiken als uiting.
Pinterest shopping (catalogus) advertenties
Voor e-commerce bedrijven zijn shopping/catalogus advertenties zeer interessant. Hiermee kunnen gebruikers producten rechtstreeks vanuit de pin bekijken, wat zorgt voor een naadloze shopervaring. Het toevoegen van je catalogus aan Pinterest stelt je in staat om dynamische productadvertenties te maken, waarbij producten automatisch worden bijgewerkt op basis van beschikbaarheid en prijs.
Ook deze campagne is nu in Performance+ beschikbaar, met daarbij mooie AI-mogelijkheden.
Budget en biedingen
De concurrentie op Pinterest is nog niet zo moordend als op Facebook. De kosten zijn dan ook nog relatief laag.
Biedingen
Automatisch bieden is op dit moment de beste optie.
Belangrijke statistieken bij adverteren op Pinterest
Per bedrijf zijn er verschillende doelen en KPI’s mogelijk. Voordat je start met adverteren op Pinterest moet je eerst je doelen in kaart brengen, want anders weet je ook niet wat je moet meten.
Verschillende voorbeeld KPI’s Pinterest:
- Aantal impressies
- Het totale bereik
- Aantal klikken/vergrotingen van een pin
- Aantal website bezoeken
- Betrokkenheidspercentage
- Doorklikratio (CTR)
- Tijd op pagina
- Inschrijving checklist/nieuwsbrief
- Tijd een video bekeken
- Leads
- Omzet
- ROI
- ROAS
Binnen het dashboard van Pinterest kan je dit soort cijfers terugzien. Kies ook zeker voor Google Analytics (GA4) of een andere tool om bezoekers te volgen en meten, zodat je weet wat er met een advertentie gebeurt.
UTM-tracking gebruiken
Gebruik de UTM builder om campagnes te volgen, zeker als je meerdere campagnes opzet. Zo kan je heel duidelijk aangeven waar men vandaan komt: via Facebook, nieuwsbrief, email, Pinterest of een andere bron. Binnen Performance+ kan je dit aanvinken en worden de UTM’s automatisch gebruikt in de advertenties die horen bij die campagne.
Tip: Gebruik de volledige URL en niet de verkleinde; deze accepteert Pinterest niet.
Laatste tips voor Pinterest adverteren
Adverteren kan je alleen maar ontdekken door het te doen:
- Kies een doel
- Maak mooie afbeeldingen
- Zet je eerste campagne op
- Maak verschillende advertentiegroepen aan
- Kijk wat er gebeurt
Pinterest advertenties hebben tijd nodig. Wacht minimaal een 2 weken voordat je aanpassingen gaat doen. De aanpassingen die je vervolgens kunt doen zijn:
- Aanpassingen aan het bod
- Budget wijzigen
- De afbeelding vervangen
- Pinomschrijving aanpassen
- De advertentiegroepen uitbreiden of verkleinen
Opleiding Pinterest adverteren
Wil je alles leren over adverteren op Pinterest? Kijk bij mijn online cursus aanbod en ontdek alles over Pinterest Advertising. Met een gerichte opleiding Pinterest adverteren leer je alle ins en outs om jouw Pinterest marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen.
Conclusie: Pinterest gebruiken als bedrijf
Of je nu een kleinere webshop eigenaar bent, een grote e-commerce speler of een A-merk vertegenwoordigt: adverteren op Pinterest Nederland kan een waardevolle aanvulling zijn op je marketingstrategie. Door de juiste combinatie van pins, targeting en optimalisatie, kan je jouw merk onder de aandacht brengen van een koopgericht publiek en je conversies verhogen.
Begin vandaag nog met adverteren op Pinterest en laat jouw bedrijf groeien!