fbpx
Adverteren op Pinterest Nederland deze tips zijn onmisbaar

Adverteren op Pinterest

Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar Pinterest. Niet gek want Pinterest heeft in Nederland inmiddels ruim 4,5 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. Naast het enorme organische bereik wat er mogelijk is met Pinterest. Kan je als bedrijf natuurlijk ook adverteren op Pinterest. Slim voor sneller resultaat en om op het juiste moment te kunnen inspelen op gebeurtenissen, seizoenen of acties.

Goedkoper dan op Instagram en Facebook

Graag deel ik mijn tips voor een succesvolle campagne op Pinterest. Dit naar aanleiding van de advertenties die ik de afgelopen tijden heb gedraaid op Pinterest. Adverteren op Pinterest is voor vele bedrijven goedkoper dan op Insta en FB doe er je voordeel mee

De onmisbare tips voor een succesvolle advertentie op Pinterest

1. Gebruik een zakelijk account

Account aanmaken op Pinterest is gratis

Maak gebruik van een zakelijk account. Dit lijkt misschien een inkoppertje maar er zijn nog steeds veel bedrijven die Pinterest met een privé-account gebruiken. Zet je privé-account om in een zakelijk account of start vanaf scratch met een zakelijk Pinterest-account. Een account aanmaken op Pinterest is gratis.

Een nieuw account aanmaken kan via deze link: https://nl.pinterest.com/

2. Je website claimen op Pinterest

Zodra je een zakelijk account hebt vraagt Pinterest je om je website te claimen. Hiermee weet Pinterest dat jij eigenaar bent van deze website. Door het claimen wordt er bij iedere pin je profielfoto getoond, je krijgt inzicht in de statistieken en Pinterest rankt jouw pins beter. Om dit in te stellen voeg je een stukje code toe aan je website.

Tip: ben je niet technisch, laat het over aan de webdeveloper.

3. De Pinterest-tag

Stel de Pinterest-tag in op jouw website! Als je bekend bent met adverteren op bijvoorbeeld Facebook dan ken je het gebruik van de Facebook-pixel. Bij Pinterest is dit de Pinterest-tag. Hiermee worden het aantal bezoekers vanuit Pinterest aan jouw website gemeten.

De Pinterest tag installeren met een plugin

Heb jij een wordpress website met Woocommerce dan kan je gebruik maken van de Woocomerce voor Pinterest plugin. Hiermee installeer jij gemakkelijk alle noodzakelijke tags en conversie-events. Ook voor Shopify werkt dit heel simpel met de Shopify app.

Werk jij met een andere partij samen? Draait jouw website op een ander platform. Dan kan je gebruik maken van de Google Tag Manager of je installeert handmatig de nodige scripts. Is dit abacadabra voor je? Laat het over aan een webdeveloper.

Doelgroepen maken voor retargeting

Op het moment dat er een aantal bezoekers gemeten zijn kan jij met deze informatie een doelgroep aanmaken.

Kies voor website bezoekers, betrokken publiek en een act a like groep. Hiermee ben je in staat om een advertentie gericht aan jouw doelgroep te tonen.

4. Conversie-tags

Conversie-tags zijn interessant om in te stellen als je precies wilt weten wat een bezoeker na een klik doet op jouw website. De conversie-tag bestaat uit code en deze voeg je na de Pinterest-tag code toe aan de back-and van jouw website. Of met bovenstaande plugins, met de Google Tag Manager of handmatig.

Je kan kiezen uit 9 mogelijkheden:

  • Pagina bezoeken
  • Zoeken (zoekbalk)
  • Lead
  • Checkout (afrekenen – betaling)
  • Add to chart (toevoegen aan winkelwagentje)
  • Bekijken video
  • Inschrijving op nieuwsbrief
  • Bekijken categorieën)
  • Custom – eigen tag

Pinterest-tag en conversie-tags instellen

5. Speciale afbeeldingen voor adverteren op Pinterest

Een stap die snel vergeten wordt is het maken van een Pinterest-proof afbeelding. Je kan bij het adverteren altijd kiezen voor een bestaande pin. Pinterest stimuleert je zelfs om bestaande pins te promoten. Ik zeg niet doen!! Kies altijd voor het opzetten van een campagne met uitgebreidere opties en mogelijkheden.

Mijn advies is om 3 of 4 verschillende afbeeldingen te maken speciaal voor de campagne.

De volgende tips gaan je helpen:

  • Zorg er in elk geval voor dat jouw product of dienst centraal staat
  • Kies voor aantrekkelijk beeldmateriaal. Waarbij sfeer- en lifestyle beeld het goed doen
  • Maak met tekst op de pin duidelijk waar de advertentie om gaat
  • Een sterke call-to-action zorgt voor meer linkkliks

Bij iedere campagne gebruik je meerdere afbeeldingen of video. Pinterest laat ze allemaal zien, de best presterende zullen uiteindelijk voorrang krijgen. Ook is het voor de gebruiker fijn om verschillende ads te zien.

Klik op de afbeelding voor meer advertenties op Pinterest Nederland

Pinterest nederland Advertentie voorbeelden. laat je inspireren door wat andere bedrijven doen

Video gebruiken op Pinterest

Gebruik voor een awareness (merkherkenning campagne) een video. Video’s doen het erg goed qua impressies en bereik! Je kan video ook inzetten voor je campagne verkeer.

6. Campagne doel instellen

Je kan op Pinterest kiezen uit 5 verschillende doelen:

Passend bij de verschillende fases.

Awareness/See

  • Naamsbekendheid
  • Video

Overweging/Think

  • Verkeer

Conversie/Do

  • Conversie
  • Dynamische ads – catalogus

Begin jij net met adverteren dan is een campagne met als doelstelling verkeer vaak een goede start. De meeste bedrijven meten het liefst CPC en CTR. Alleen bij verkeer betaal je per CPC.

Heb jij een groter budget dan kan naamsbekendheid of video ook een goede mogelijkheid zijn. Dan betaal je per 1000 views. CPM.

Conversie campagnes zijn mogelijk als je conversie-tags hebt geïnstalleerd en er conversies gemeten zijn. Superinteressant voor e-commerce bedrijven om producten te showen en zo jouw potentiële klanten aan te zetten tot de aankoop.

Full-funnel adverteren op Pinterest

Door middel van een full-funnel strategie kan je gebruikers op Pinterest de hele klantreis benaderen. Eerst met een awareness campagne, opgevolgd door overweging en daarna specifiek met retargeting conversiegerichte ads.

Iedere doelstelling heeft zijn eigen instellingen, targetingmogelijkheden en best practice uitingen.

In mijn online advertentie training leer je daar alles over.

App-install campagne niet meer mogelijk.
Voor de MeditationMoments App mocht ik een campagne draaien waarbij mensen met 1 klik in de Playstore en Appstore terechtkwamen. Het installeren van de app werd hierdoor nog veel gemakkelijker. Deze optie is niet meer beschikbaar.

Wel zijn er altijd nieuwe mogelijkheden en opties. Je kan hiervoor een Pinterest account manager benaderen.

Nieuwe opties:

– Voor reisbureaus adverteren met een direct boekingsformulier
– Jouw ad in de spotlghts
– Video shopping
– Een “native” formulier binnen Pinterest voor lead generatie

7. Advertentiegroepen maken

Maak binnen 1 campagne verschillende advertentiegroepen aan op basis van de door jou gekozen campagnedoel.

  • Kies voor een groep op basis van interesses
  • Maak een groep aan met daarin de belangrijkste keywords
  • Maak een keuze uit alleen mobiel of ook desktop
  • Demografie zoals geslacht, leeftijd, land
  • Je kan aangeven of jouw advertentie alleen zichtbaar is bij zoekopdrachten (keywords) of ook op de startpagina/browsen (interesses) van een account
  • Op basis van de Pinterest-tag kan je doelgroepen aanmaken, act-a-like doelgroepen aanmaken en retargetten

Keywords gebruiken voor een specifieke match

Een mooie manier om mensen jouw advertentie te laten zien is door middel van zoekwoorden. Zoekt iemand op een bepaald woord of woordcombinatie en heb jij deze opgenomen in je targeting dan wordt jouw advertentie getoond.

Aantal zoekwoorden Pinterest ad

Pinterest geeft zelf aan om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen. Mijn advies is om er minimaal 50 tot wel 100 toe te voegen. Denk hierbij ook aan raakvlakken en interesses.

In het voorbeeld van MeditationMoments gaat het ook om een bepaalde lifestyle en niet alleen om zoekwoorden als yoga, meditatie en mindfulness. Deze liggen voor de hand. Maar ook burn-out, vegan, retreat, ontspannen, energie, gezondheid, mindset en succes zijn woorden die een match kunnen zijn.

Interesses als ad-groep

Heb jij minimaal een budget van 50 euro of meer per dag dan kan je het best je targeting opsplitsen in een groep op basis van interesses en een andere groep op basis van zoekwoorden.

Tip: Als je A-B testen wilt gaan doen moeten de advertentiegroepen op 1 onderdeel afwijken anders weet je niet waardoor er een verschil ontstaat. Ook moeten alle afbeeldingen bij alle advertentiegroepen gebruikt worden.

Campagne opzet voorbeeld

Welke statistieken zijn belangrijk bij adverteren op Pinterest

Per bedrijf zijn er verschillende doelen en KPI’s mogelijk. Voordat je start met adverteren op Pinterest moet je eerst je doelen in kaart brengen. Want anders weet je ook niet wat je moet meten.

Verschillende voorbeeld KPI’s Pinterest:

(Willekeurig en niet opgesplitst in fases)

  • Aantal impressies
  • Het totale bereik
  • Aantal klikken vergrotingen van een pin
  • Aantal website bezoeken
  • Betrokkenheidspercentage
  • Doorklikratio (CTR)
  • Tijd op pagina
  • Inschrijving checklist/nieuwsbrief
  • Tijd een video bekeken
  • Leads
  • Omzet
  • ROI
  • ROAS

Binnen het dashboard van Pinterest kan je dit soort cijfers terugzien. Kies ook zeker voor Google Analytics om bezoekers te volgen en meten. Zodat je weet wat er met een advertentie gebeurt.

Tip: Zorg dat je voor iedere landingspagina een url aanmaakt met daarin de bron en naam van de campagne. Zo kan je deze gemakkelijk terugvinden in Google Analytics. Zeker als je ook op FB en andere plekken dezelfde campagne promoot. Op die manier weet je waar je de meeste bezoekers binnenkrijgt en wat het gedrag van deze bezoekers is. Dit kan met de UTM builder.

UTM builder gebruiken

Gebruik de UTM builder om campagnes te volgen. Zeker als je meerdere campagnes opzet. Zo kan je heel duidelijk aangeven waar men vandaan komt. Via Facebook, nieuwsbrief, email, Pinterest of een andere bron.

Tip: Gebruik de volledige url en niet de verkleinde deze accepteert Pinterest niet.

Budget en biedingen

De concurrentie op Pinterest is nog niet zo moordend als op Facebook. De kosten zijn dan ook nog relatief laag. Via Frankwatching.com kwam ik cijfers van Facebook tegen en ik heb de cijfers van Pinterest hier eens naastgelegd.

De verschillen op basis van gemiddelden:

CPM kosten per 1000 weergaven
FB € 5,00
Pinterest € 1,00 – € 2,50

CPC kosten per klik
FB € 0,70
Pinterest € 0,05 tot € 0,25 (afhankelijk van branche en concurrentie)

CTR Doorklikratio
FB 1,50%
Pinterest 1% – 1,5% (bij traffic campagnes vaak hoger)

Bij de doorklikratio moet ik toevoegen dat het streven op Pinterest boven de 0,75% is. Dan is het volgens verschillende bronnen goed. (Pinterest zoekopdrachten in bijvoorbeeld UK en Amerika) Hoger is natuurlijk altijd beter. Richt je op 1% of hoger.

Biedingen

Je kan voor automatisch bieden kiezen of zelf een bod instellen. Bij het instellen van een bod ga ik in eerste instantie altijd zo laag mogelijk zitten. Ook al geeft Pinterest aan “laag bod” je kan rond de 0,10 cent invoeren en eventueel aanpassen na een paar dagen als blijkt dat de advertentie niet loopt. Maar inmiddels is het automatisch bieden een goede optie en zorgt Pinterest voor een goede verspreiding.

Laatste tips voor adverteren op Pinterest

Adverteren kan je alleen maar ontdekken door het te doen. Kies een doel, maak mooie afbeeldingen, zet je eerste campagne op, maak verschillende advertentiegroepen aan en kijk wat er gebeurt.

Pinterest advertenties hebben tijd nodig. Dus wacht minimaal een week voor je aanpassingen gaat doen. De aanpassingen die je vervolgens kunt doen zijn aanpassingen aan het bod, budget, de afbeelding, pinomschrijving, de advertentiegroepen uitbreiden of verkleinen etc.

Online cursus adverteren op Pinterest

Wil jij alles leren over adverteren op Pinterest? Kijk bij mijn online cursus aanbod en ontdek alles over Pinterest + Advertising op Pinterest.

Pinterest checklist voor webshops vraag gratis aan bij PinCreative

Groei met Pinterest marketing

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en download de checklist voor webshops

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!!

Pin It on Pinterest

Share This