
Snel je Pinterest business account opzetten
Met de volgende 5 tips laat ik je zien hoe je snel je Pinterest business account kan opzetten.
Want ik denk dat jij ook graag jouw bedrijf wilt laten groeien, toch? Dat jij meer verkeer naar je website wil? En dat je een vergroting van naamsbekendheid en het aantal conversies ook wel ziet zitten….
Natuurlijk wil je dat en dat kan ook! Zeker met een professioneel Pinterest account.
Pinterest onbekend terrein
Pinterest is voor velen een onbekend terrein. Maar als je Pinterest op de juiste manier inzet voor jouw bedrijf kan het je enorm veel opleveren.
Met de volgende stappen snel je Pinterest business account opzetten:
Stap 1
Maak een business account aan. Heb je al een persoonlijk account dan kan je deze heel simpel omzetten in een business account. Of maak een nieuw account aan.
Persoonlijke borden en pins?
Let op dat je jouw persoonlijke dingen niet deelt. Je kunt de borden eerst ‘verbergen’ voor je jouw account omzet. Daarna kan je kijken welke borden er nog relevant zijn, de juiste pins bevatten en de juiste uitstraling hebben.
Nieuw Pinterest zakelijk account
Waar je ook voor kiest bekijk of je jouw persoonlijke pins wilt delen. Als je een blogger bent wil je misschien wat persoonlijker pinnen en maakt het niet uit dat anderen dat zien.
Maar als je een merk, webshop of ander bedrijf hebt is het aan te raden een nieuw account aan te maken. Kies dan lekker een privé account voor jezelf en een zakelijk Pinterest account voor jouw bedrijf.
” Voordeel van een zakelijk account zijn de statistieken. Meten is weten! “
Stap 2
Vul al je gegevens in
- Profielfoto, kies hier een afbeelding die in lijn ligt met jouw social media kanalen. Bijvoorbeeld het logo van je bedrijf of als je een blogger kan dit ook een foto van jezelf zijn. Vertegenwoordig jij zelf jouw bedrijf dan kan je ook beter een foto gebruiken. Dat is persoonlijker.
- Bedrijfsnaam – deze komt overal terug dus kies de naam van jouw webshop, merk of blog.
- Gebruikersnaam – dit wordt jouw pinterest url
- Bio – Wie ben je en wat doe je? Maak een aantrekkelijke omschrijving over wie en wat je doet. Lengte tussen de 160-300 karakters. Tip: verwerk hier ook zoekwoorden in
- Claim je website – Hiervoor moet je een stukje “html code” toevoegen aan je site
- Activeer rich pins – Dit maakt het pinnen een stuk gemakkelijker en heel fijn! Dit moet je activeren als je artikelen schrijft en/of producten verkoopt. Ga naar Pinterest om dit in te stellen. (Kom je hier zelf niet uit vraag je webmaster/hostingprovider/pinterest om hulp.
Stap 3
Maak tussen de 15-20 borden aan. Houd hierbij jouw doelgroep in je achterhoofd. Wat wil hij of zij lezen en zien. Creëer borden die relevant zijn voor jouw business. Verwerk in de titel en omschrijving altijd een aantal zoekwoorden. Doe dit in een beschrijvende vorm.
Voorbeeld:
Bordnaam: Scandinavisch Interieur
Omschrijving: Laat je inspireren door deze Scandinavische woonstijlen. Inspiratie voor jouw woonkamer. Modern, minimalistisch en design.
Stap 4
Zorg dat de borden gevuld zijn met relevante pins voor dat desbetreffende bord.
Je kan hierbij repins gebruiken. Dat zijn pins van anderen die jij opslaat op jouw borden op jouw account. Een soort van “Sharing is Caring”. Je bent dan een inspiratie voor anderen. Zorg dat je alleen betrouwbare pins repint en geen spam.
– Check de link
– Kijk of de repin ook echt waarde toevoegd aan jouw account
Dit hoeft trouwens niet! Je mag en kan ook zeker alleen jouw eigen content delen.
Juist als jij meer verkeer naar je eigen site wil, is het de bedoeling zoveel mogelijk eigen pins te maken en te pinnen!
Start met Pinnen!
Creëer mooie aantrekkelijke visuals die het onderwerp meteen weergeven. Denk hierbij aan jouw unieke huisstijl, kleurgebruik en logo. Maak het herkenbaar. Verwijs een pin altijd naar de url van jouw website, blog, video of post.
De titel, omschrijving en afbeelding bevatten de relevante zoekwoorden.
Stap 5
Pin dagelijks! Net zoals bij alle andere online marketinguitingen zal je bij Pinterest actief moeten zijn. Waarbij je dagelijks eigen pins plaatst met verwijzing naar jouw product, blog, video, dienst of een andere url die van jou is. Dit mag er 1 per dag zijn maar ook wel 20!
Repinnen mag ook maar is niet noodzakelijk.
Ik hoor je al zuchten… Hoe ga ik dat doen!!
Lang leve de planners!
Buffer, Tailwind you name it. Voor Pinterest en Instagram is Tailwind echt heel fijn. Vooraf plan je alles in en dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
Heb je helemaal geen tijd, geen zin, je weet niet waar je moet beginnen maar je bent wel overtuigd van de kracht van Pinterest?
Hello, here I am (zwaai handje)
Neem gerust contact op met mij. Ik kan je zeker op weg helpen.
Heb je al gekeken bij mijn diensten?
Of start meteen met de meest complete Pinterest training voor ondernemers, bedrijven, online marketeers of VA’s.