In 6 stappen een professioneel en zakelijk Pinterest account opzetten

In 6 stappen naar een Professioneel Pinterest account

Pinterest is het ideale platform om jezelf kenbaar te maken bij jouw klant. Bouw aan een professioneel Pinterest account . Volg de 6 stappen beschreven in dit artikel en “stand out from the crowd”!

Onderscheiden

Tegenwoordig is het heel belangrijk om je te kunnen onderscheiden. Je kunt er gewoon niet meer onderuit. Er zijn zo verschrikkelijk veel webshops, bloggers, coaches en bedrijven. Je moet jezelf dusdanig onderscheiden wil je goed zichtbaar zijn.

Zet een professioneel Pinterest account op! Want nog lang niet iedere ondernemer heeft de kracht van Pinterest ontdekt dus wees je concurrenten voor.

Continuïteit

Het belangrijkste bij Pinterest is dat je continue aanwezig bent. Met andere woorden iedere dag pinnen dus! Daarnaast is het super belangrijk dat je een hele duidelijke look and feel creëert in wat je deelt.

Online Pinterest training Pinterest marketing

De 6 stappen naar een professioneel Pinterest account

Hier volgen mijn 6 stappen om Pinterest effectief in te zetten en jouw zichtbaarheid te vergroten.

1. Weet wie je bent, wat je doet, wie jouw ideale klant is en vooral ook waarom je doet wat je doet.

Wanneer je weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je doet dan is het veel gemakkelijker om dit kenbaar te maken aan de rest van de wereld. Hoe je dat doet op Pinterest?

Maak jouw Pinterest profiel herkenbaar en branded.

Dus helemaal in lijn met de rest van jouw social media kanalen en website. Denk hierbij aan je logo, kleurgebruik en huisstijl. Vertel in de bio van Pinterest waar jouw bedrijf voor staat.

  • Kijk eens naar jouw bio op Pinterest. Gebruikers willen graag weten wat je doet, wie je bent en wat je verkoopt en aanbiedt.
  • Voeg een call-to-action toe aan het eind. Bijvoorbeeld: ontvang mijn gratis e-book met een link erbij.
  • Voeg altijd een paar zoekwoorden toe aan je bedrijfsnaam en bio. Deze omschrijving helpt bij je zichtbaarheid.

2. Begin met bloggen

Tja, misschien een open deur maar toch. Voor je algehele vindbaarheid op Google en voor een groter verkeer naar je website is bloggen haast onmisbaar geworden.

Als je nog niet blogt dan is het zinvol om daar serieus over na te denken. Juist ook voor de kleinere bedrijven en webshops zorgt bloggen voor een continue stroom van verkeer naar je website. Om jouw Pinterest account met goede pins te vullen zijn blogs haast onmisbaar. Tenzij je een groot merk hebt, veel producten in je webshop hebt en alleen die content wilt delen. Dan kun je eventueel ook zonder bloggen op Pinterest zichtbaar zijn.

Bloggen en Pinterest

Maar de combinatie van bloggen en Pinterest is geweldig om jouw potentiële klanten te inspireren. Als je in staat bent om leuke, interessante blogs te schrijven dan is dat van grote meerwaarde op Pinterest. Grote kans dat iemand het repint. Het bereik van deze pin wordt dan enorm vergroot. Hiermee wordt vervolgens het verkeer naar jouw website ook vergroot.

3. De juiste look and feel

Pinterest is natuurlijk heel visueel. Aantrekkelijk beeldmateriaal zorgt dus ook voor meer repins. Beelden zeggen meer dan woorden. Zorg er dus voor dat je alleen aantrekkelijk beeldmateriaal gebruikt. En niet alleen dat maar zorg ook voor het juiste kleurgebruik en de juiste stijl.

Professioneel Pinterest account Branded maken

Onthoudt dat het helemaal in lijn moet liggen met jouw merk, visie en huisstijl. Mensen gaan je pins, jouw unieke stijl en bedrijf herkennen. Jouw pins moeten eruit springen zodat mensen ze gaan repinnen. Hoe meer mensen jouw branded pins gaan zien en herkennen des te meer ze worden gerepint.

  • Creëer templates waarin je steeds dezelfde lettertypes, kleuren , logo en randen gebruikt. Een geweldig programma hiervoor vind ik altijd canva.com.
  • Voeg tekst toe om aan te geven waar je blog over gaat. Gebruik lettertypes die goed zichtbaar zijn.
  • Experimenteer met verschillende templates en visuals. Laat ze zien aan anderen, vraag welke zij het meest vinden spreken en gebruik deze template keer op keer bij iedere nieuwe post.

4. Pin dagelijks

Dit is niets anders dan bij social media kanalen. Ieder dag zichtbaar zijn en content delen zorgt voor een actief account. Pinterest vindt dit fijn, grote kans dat je hoger in een feed geplaatst wordt. Daarnaast komen gebruikers van Pinterest vaker in aanraking met jouw content. Dit zorgt voor naamsbekendheid en vergroot de kans dat men daadwerkelijk iets van je zal kopen.

Repinnen?

Onder het mom “Sharing is caring” is het ook leuk om andermans content te delen op jouw eigen borden op Pinterest. Pinterest zelf zegt dat het niet uitmaakt of je dit wel of niet doet. Maar ik hanteer meestal de 80-20 regel. Waarbij 80% van je eigen content is en 20% repin.

Maar het hoeft zeker niet als je het liefst alleen jouw eigen content pint is dat helemaal prima!

Extra tip: Als je repint kijk wel goed of het past bij jouw strategie! Dus niet lukraak alles wat langskomt repinnen. Het moet weer passen binnen jouw branding.

  • Maak eerst borden aan die jouw merk goed weergeven. Denk hierbij aan de juiste zoekwoorden. Gebruik zowel in de bordnaam als in de omschrijving zoekwoorden.
  • Wanneer meerdere gebruikers van Pinterest dezelfde soort blogs delen maakt het gebruik van de juiste zoekwoorden het verschil of je bovenaan te zien zal zijn.
  • Creëer de juiste content op jouw website en maak een pin. Deze pin voeg je toe aan een bord.

Gebruik een planner als tool om dit gemakkelijk te maken.
Tailwind is hiervoor dé tool. Lees mijn blog over tailwind hier.

*Nieuw is dat Tailwind sinds kort ook Instagram heeft toegevoegd je kunt hiermee dus beiden plannen. Ideaal als je het mij vraagt. Daarnaast heeft Tailwind ook een zeer uitgebreide analytics. Niet geheel onbelangrijk; meten is weten.

5. Pinterest als zoekmachine

Veel mensen zien Pinterest als social media kanaal, maar eigenlijk is Pinterest een zoekmachine.

Zoekwoorden zijn dus van essentieel belang. Voor zowel jouw bedrijfsnaam, bio en omschrijving. Als de borden daar de omschrijvingen van en de verschillende pins. Ga op zoek naar de beste zoekwoorden voor jouw klanten. Waar zoeken zij op, wat vinden ze interessant?

Zoekwoorden vinden

  • Open word, pages, excel of pak pen en papier. Neem de tijd om verschillende zoekwoorden op te schrijven die passen bij jouw bedrijf. (Gebruik google zoekwoorden hulp, übersuggest of gewoon de zoekbalk van Pinterest zelf.)
  • De meest belangrijke zoekwoorden zet je in de bio van jouw bedrijf, de bordomschrijvingen, pin titels en pinomschrijvingen.
  • Voeg aan iedere pin ook een aantal relevante # hashtags toe. Maar overdrijf niet 3 is prima.

6. Wees jezelf en uniek

Dit is misschien best lastig want echt helemaal unieke content bestaat bijna niet meer. Alles is al een keer geschreven of gemaakt. Kun je van nature heel makkelijk unieke content creëren dan heb je geluk! En soms vergt het wat creativiteit. Maar wat altijd helpt is: wees jezelf en authentiek dan trek je ook de juiste klanten aan. Dat past ook bij een professioneel Pinterest account.

Mensen die jouw product of dienst kiezen om wie jij bent als bedrijf.

Mensen willen zich met een bedrijf kunnen identificeren en dat kan alleen maar als je jouw verhaal deelt. Persoonlijk bent in wat je deelt en rekening houdt met jouw ideale klant. Dus niet alleen maar pinnen wat jij leuk vindt maar vooral wat jouw klant inspireert.

Vragen en advies

Ik hoop dat je wat hebt aan deze stappen. Heb je een vraag stel hem gerust! Wil je graag dat ik je help met het opzetten van een professioneel Pinterest account? Dat doe ik graag.

Arlette
PinCreative

Meteen een start maken? Download mijn GRATIS checklist

Meer lezen?

Ga naar dit blog!

Waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf

Checklist Boost jouw business met Pinterest. Pinterest voor bedrijven de tips voor een kick-start.

Start met Pinterest

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en download de checklist

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!!

Pin It on Pinterest

Share This