Pinterest als marketingtool voor bedrijven lees op mijn blog alle tips hoe.

Pinterest als marketingtool voor jouw bedrijf

Wat wil jij met Pinterest bereiken?
Voordat je aan de slag gaat met Pinterest is het handig om te weten wat jouw specifieke doelen zijn.
Hoe zet je Pinterest als marketingtool in voor jouw bedrijf? Je kan één of meerdere doelen hebben. Dit is een eerste stap naar een goede Pinterest strategie.

Over het algemeen kun je stellen dat er 4 soorten doelen zijn om
Pinterest in te zetten:

  1. Naamsbekendheid – vertel het verhaal rondom jouw merk/bedrijf/shop.
  2. Betrokkenheid creëren met jouw doelgroep – inspireer jouw doelgroep.
  3. Doorkliks genereren – meer verkeer naar je website.
  4. Hogere conversies – zet gebruikers om naar kopers.

Per doel zijn er een aantal stappen die je toepast om de perfecte pin te creëren die aansluit bij het doel.
In deze blog zal ik mij best doen dit uit te leggen. Zodat je Pinterest als marketingtool kunt gaan inzetten.

1. NAAMSBEKENDHEID

Vertel het verhaal over jouw bedrijf

Doe dit met zeer aantrekkelijk beeldmateriaal

– Heldere, duidelijke afbeeldingen.
– Lifestyle beelden doen het goed.
– Laat een product zien “in gebruik”.
– Gebruik niet te drukke afbeeldingen.
– Maak de afbeelding verticaal met een 2:3 verhouding minimaal 600×900 resolutie.

Creëer goede pin omschrijvingen

– Zorg dat de omschrijving aantrekkelijk en beschrijvend is waaraan je altijd relevante zoekwoorden toevoegt.
– Geef duidelijk aan wanneer het om iets nieuws gaat.
– Mensen zijn dol op nieuwe en vernieuwende producten en ideeën.
– Laat dit zien in de omschrijving of met een tekst over de afbeelding.
– Voeg branding toe aan je pin.
– Denk aan het toevoegen van een logo en huisstijl maar overdrijf dit niet. Een simpele toevoeging van branding is al voldoende.
– Overweeg om teksten toe te voegen aan jouw afbeeldingen.

Gebruik bijvoorbeeld canva.com om teksten over een afbeelding te plaatsen. Denk hierbij aan je huisstijl en branding. Voeg daarnaast alleen tekst toe wanneer de afbeelding om extra uitleg vraagt.

EXTRA TIP: Ook kun je een test doen. Pin een zelfde afbeelding met tekst en zonder tekst. Bekijk in de statistieken welke het best werkt.

Zet Pinterest strategisch in. Bepaal je doel en maak de perfecte pin. Pinterest als marketingtool voor jouw bedrijf

 

2. BETROKKENHEID

Inspireer mensen om jouw pin te openen, te bekijken en te bewaren

Geef een product alle aandacht!

– Kies voor een afbeelding waarin jouw product “in gebruik” is.
– Ook kan je kiezen voor een los productbeeld waarin het artikel heel duidelijk, helder en mooi in beeld is gebracht.
– Pinterest heeft een voorkeur voor een verticale afbeelding.
– Gebruik een afmeting van 2:3 met een minimale resolutie van 600×900 of 735×1102.

Extra: Geef meer informatie door rich pins te gebruiken

Door het gebruik van rich pins komt er automatisch meer informatie beschikbaar. Een rich pin neemt de informatie vanuit jouw website over. Zoals de beschikbaarheid, kleur, maten en prijs. Ook als een product uitverkocht is wordt de pin automatisch bijgewerkt. Hoe fijn is dat?!

Let op: Het installeren van rich pins kan niet bij alle webshops. Informeer bij jouw hosting of dit mogelijk is. En neem een kijkje op de Pinterest website voor business voor extra uitleg.

Vertel meer over het gebruik van het product

– Vooral bij cosmeticaproducten werkt dit erg goed.
– Ook bij andere producten kan een how2use of een stap voor stap uitleg helpen.
– Mensen zijn geneigd eerder een product te kopen waarbij er uitleg staat.
– Overweeg om teksten toe te voegen aan jouw afbeeldingen.

Gebruik bijvoorbeeld canva.com om teksten over een afbeelding te plaatsen. Ook hierbij moet je altijd denken aan je huisstijl en branding maar overdrijf niet. En gebruik tekst alleen als de afbeelding erom vraagt en het iets toevoegt.

 

Creëer pins voor meer betrokkenheid en geef jouw doelgroep inspiratie. Zet Pinterest in als marketingtool.

 

3. GENEREREN DOORKLIKS

Boost het verkeer naar jouw website

Laat meerdere producten zien in 1 pin

– Een pin met meerdere afbeeldingen spreekt meerdere mensen aan.
– Het zorgt voor nieuwsgierigheid naar wat er nog meer is.
– Gebruik nooit meer dan 4 afbeeldingen in 1 pin.
– Alleen zeer aantrekkelijk beeldmateriaal zorgt voor doorkliks.

De volgende in het rijtje zijn terugkerende tips maar ze blijven voor Pinterest natuurlijk ook het belangrijkste:

– Gebruik heldere, duidelijke afbeeldingen.
– Laat een product zien “in gebruik”.
– Gebruik niet te drukke afbeeldingen.
– Maak de afbeelding verticaal met een 2:3 verhouding minimaal 600×900 resolutie.
– Overweeg om teksten toe te voegen aan jouw afbeeldingen.

EXTRA TIP:

Wat goed werkt om pinners te laten doorklikken is een speciale
producteigenschap te vermelden.
Bijvoorbeeld:

  • Handig! Deze commode met lades.
  • Deze armband is gemaakt van duurzaam materiaal.
  • Ingrediënten van de plaatselijke boer.
  • Een tas mét geheime vakjes.
  • Beschikbaar in vele kleuren.
  • Vegan en dierproefvrij!

Maak gedetailleerde omschrijvingen

– Zorg voor een omschrijving waarbij pinners meer willen weten over jouw bedrijf.
– Vertel over de aantrekkelijke aspecten van dit product.
– Je kan een call-to-action toevoegen waarin je woorden als: koop, vind, lees of maak verwekt.
– Voeg lijsten, tips en adviezen toe.

Gebruik teksten over een afbeelding die verwijzen naar een lijst, tips of een advies. Dit is ideaal voor bloggers.

Bijvoorbeeld:

– 5 tips voor een scandinavische woonkamer
– 10 adviezen voor jonge ouders
– 3 recepten voor het perfecte kerstdiner
– Hoe ga je om met een puber
– De 10 beste spellen voor op reis
– DIY uitdeelcadeautje meisje 5 jaar
– Dé mooiste kinderkamers
– 7 tips voor duurzaam wonen

De mogelijkheden zijn oneindig

Kies ervoor om in de beschrijving al iets weg te geven en laat mensen doorklikken naar jouw website voor het complete advies of de complete lijst met tips.

 

4. HOGERE CONVERSIES

In dit geval maak je van een pinner een koper

Laat je logo zien

– Door het toevoegen van je logo aan je Pinterest account wordt deze automatisch een onderdeel van je pin.
– Als extra kun je een logo watermerk toevoegen aan de pin afbeelding.
– Mits subtiel en niet te opdringerig kan je hierdoor je geloofwaardigheid en naamsbekendheid laten groeien.

Gebruik “lifestyle” beelden

– Een afbeelding waarin een product gebruikt wordt is voor mensen heel fijn.
– Ze kunnen zich hierdoor een goede voorstelling maken hoe een product past binnen hun leven.
– Sfeerbeeld voegt altijd iets toe aan de beleving van een product.

Per pin moet de focus op 1 soort product liggen

– Als mensen iets willen kopen moet de focus op dat product liggen.
– Jouw pin moet dus gaan over 1 product en niet meerdere signalen afgeven.

Pinterest als marketingtool.

Heel veel succes met het bepalen van jouw Pinterest doelen en strategie!
In deze blog heb ik je geprobeerd uit te leggen hoe je Pinterest als marketingtool voor jouw bedrijf kan inzetten. Het is heel veel informatie, I know! Maar het gaat je lukken.

Hulp nodig met Pinterest?

Vraag mijn GRATIS scan aan, download de GRATIS checklist of neem contact met mij op.
Ik bied verschillende diensten aan die jouw business een mega boost kunnen geven!

Greetz,
Arlette

Bron en afbeeldingen: Pinterest

Pin It on Pinterest

Share This