
Viral gaan op Pinterest? Tailwind deed onderzoek en dit zijn de resultaten!
Viral gaan, dat wil elk bedrijf natuurlijk wel. Maar hoe waardevol is dat nu eigenlijk? En gelden dezelfde regels als op Instagram of TikTok?
Het korte antwoord is NEE. Er gelden zeker niet dezelfde regels. Viral gaan op Pinterest betekent content die voor een langdurige periode zichtbaar is en voor meer bereik en traffic zorgt.
Dus geen piek van een paar dagen 100K views of meer. Nee, content die iedere keer weer opnieuw gezien wordt, bewaard wordt en waar op geklikt wordt. Super waardevol dus!
Het lange antwoord vertel ik je hieronder.
Pinterest als lange termijn marketingtool
Pinterest blijft een krachtig platform voor langdurige contentmarketing. Waarbij je dagelijks nieuwe content verspreidt met links naar jouw webshop of website. Dit artikel is gebaseerd op een diepgaand onderzoek van meer dan 1 miljoen pins, uitgevoerd door Tailwind, een van Pinterest’s eerste ontwikkelingspartners en plannertools. Dit onderzoek geeft waardevolle inzichten over hoe je het platform effectief kunt benutten en het meeste resultaat kunt behalen. Waarbij het hier vooral gaat om organisch bereik.
Note: ik heb dit artikel geschreven in combinatie met AI tool Chatgpt en Claude.ai met name voor de vertaling en kort samenvatten van de belangrijkste dingen.
Pinterest als evergreen platform
Pinterest functioneert meer als een zoekmachine dan als een traditioneel sociaal mediaplatform. Dit blijkt vooral uit de lange levensduur van pins:
- Meer dan 60% van de saves komt van pins ouder dan een jaar.
- Meer dan 40% van de saves komt van pins ouder dan twee jaar.
- Zelfs pins van 14 jaar oud kunnen nog steeds engagement genereren. WAUW!
Wat maakt pins succesvol?
De levenscyclus van een viral pin:
- Viral pins pieken qua betrokkenheid tussen jaar 1 en 2.
- De top 1% van pins genereert meer dan 50% van alle impressies en clicks.
- Meer dan 90% van het verkeer naar websites komt van originele pins. (Dus geen repins maar een eigen verse pins)
Best practice pins maken
De afmetingen van een pin
- 89% van de meest viral pins zijn afbeeldingspins. De statische pin.
- Verticale afbeeldingen (2:3 ratio) presteren het beste.
- Vierkante en horizontale pins presteren slechter.
- Video gaat minder viral op Pinterest
Templates vs. bewerkt beeld
- Onbewerkte beelden werken goed in interieur, kunst en mode. Gebruik mooi sfeerbeeld met het product in de spotlights.
- Ontworpen pins met tekstoverlay op de pin zijn effectief voor DIY, onderwijs en citaten. En werken minder goed in interieur, fashion, beauty.
- Fotografie van hoge kwaliteit verhoogt de kans op het viraal gaan van een pin.

Kleuren en ontwerpen van een pin
- 87% van alle viral pins bevat wit, bijna wit of lichtgrijs. Blijkbaar houden gebruikers van frisse pins.
- Gebruik contrastrijke kleuren of zachte ‘Pinteresty’ tinten. (Zie kleuren-schema hieronder)
- Slechts 4% van de pins gebruikt merkkleuren!! Branding kan werken maar pas het dus aan op Pinterest. Liever je logo in het wit dan bijvoorbeeld in fel-bauw.
- Zelfs amateurkwaliteit kan viraal gaan (25% van virale onbewerkte afbeeldingen) Maar overweeg hier wel meer te werken met opmaak (tekstoverlay en kleuren)
Kleuren die goed werken op Pinterest
Dit zijn de kleurschema’s die Tailwind heeft ontdekt en die dus goed werken.

SEO en tekst voor Pinterest
Pin-titels en pin-omschrijvingen
- 90% van viral pins bevat zoekwoorden in de titels.
- Korte omschrijvingen (220-232 tekens) werken het best.
- Gebruik maximaal vijf relevante zoekwoorden.
- Alt-tekst verhoogt clicks met 123%.
- 19% van viral pins bevatten hashtags (gemiddeld 7,3 per pin). Pinterest interpreteert hashtags als zoekwoorden.
Publicatie- en distributiestrategieën
Frequentie en timing van pins
- Publiceer 5-25 nieuwe pins per dag. Maak in een bewerkingsprogramma zoals Canva meerdere pins per url.
- Maak met Tailwind Create diverse pins per url.
- Gebruik een planningstool zoals Tailwind voor optimale timing. Tailwind creëert zelf het beste tijsschema.
Shoppable Pins
- Pins met winkelopties presteren goed, vooral in mode en interieur!
Populaire Pinterest categorieën
De categorieën op Pinterest met de meeste viral pins:
- Mode
- Interieur
- Voeding
- Schoonheid
- DIY/Handwerk
- Kunst

Best practice samengevat:
- Denk lange termijn – Pins hebben een lange levensduur en winnen over tijd aan populariteit. Geef niet te snel op!
- Focus op originele content – Herhaalde pins krijgen minder aandacht. Blijf nieuwe pins creëren en test wat werkt en wat niet werkt.
- Optimaliseer visueel – Gebruik contrastrijke kleuren en verticale afbeeldingen. Varieer tussen alleen beeld en opgemaakte pins met tekst en branding.
- Gebruik zoekwoorden slim – Korte beschrijvingen scoren beter inclusief gebruik van de juiste zoekwoorden. Hashtags mogen maar zijn geen must. Maximaal 7.
- Publiceer strategisch – Consistentie en planning zijn essentieel.
- Experimenteer en analyseer – Monitor je resultaten en pas je strategie aan.
Door deze best practices toe te passen, kun je jouw Pinterest-marketing naar een hoger niveau tillen en langdurige resultaten behalen.
De originele onderzoeken van Tailwind
Uitgebreide tips, visuals en meer uitleg kan je vinden via deze 2 links die je naar Tailwind brengen.
Pinterest best practice deel 1!
Pinterest best practice deel 2!
Wil jij ook makkelijker en sneller aan de slag met Tailwind? Start hier!

