Pinterest zakelijk gebruiken voor jouw bedrijf. Wat zijn de stappen die je moet nemen? Ik vertel je er meer over

Pinterest zakelijk gebruiken voor jouw bedrijf

In dit artikel deel ik graag een aantal stappen die je gaan helpen aan meer succes en resultaat op Pinterest. Pinterest groeit en er is een grote kans dat jouw doelgroep aanwezig is op Pinterest. Waarom Pinterest zakelijk gebruiken? Ontdek in dit artikel waarom dat een goed idee is.

Jij wil vast meer bezoekers naar je website, een grotere naamsbekendheid en meer omzet! Met Pinterest kan dat, al is de aanpak wel totaal anders dan je gewend bent van de “socials”.

Kansen voor jouw bedrijf op Pinterest

De kansen voor ondernemers zoals jij zijn heel erg groot op Pinterest. Helemaal als jouw bedrijf zich in één van de volgende categorieën bevindt. Het zij met een webshop, het zij met een blog en zeker wanneer jij voldoende content hebt om te delen!

Pinterest zakelijk gebruiken is in die gevallen volgens mij echt een no-brainer!

  • Food, eten en recepten
  • Baby, kind en ouderschap
  • Reizen
  • Trouwen en bruiloften
  • Wonen en interieur
  • Beauty en fashion
  • Diy, knutselen en onderwijs
  • Gezondheid, sport en fitness
  • Fotografie
  • Groei en ontwikkeling
  • Bijna alle onderwerpen als je een blog hebt, want bloggen en Pinterest zijn een perfecte match!

Is Pinterest geschikt voor jouw bedrijf

Hoe gebruik je Pinterest zakelijk?

Start eerst met deze 2 tips voor een kick-start op Pinterest. Lees daarna het stappenplan.

Tip 1

Wil jij optimaal gebruik maken van alle Pinterest mogelijkheden? Dan moet je werken met een zakelijk account. Maak deze aan of zet je privé-account om in een zakelijk account.

Tip 2

Download mijn GRATIS checklist voor een kick-start met Pinterest.

Pinterest zakelijk gebruiken inclusief een strategie voor meer resultaat en succes

Eén ding is zeker, het is nooit een one-size-fits-all aanpak. Want ieder bedrijf heeft zo zijn eigen doelen, doelgroep en content.

Op Pinterest is het belangrijk je te onderscheiden en goed te weten wat wel werkt en wat niet. Het kopiëren van een strategie van een ander bedrijf heeft niet zoveel zin. Je weet de doelstellingen, content en het budget niet.

En net zoals bij andere marketingactiviteiten is het een kwestie van proberen, bijsturen, statistieken bekijken en vanuit daar weer verder gaan. Om het makkelijk voor je te maken heb ik hier het super handige stappenplan voor het opzetten van een goede strategie passend bij jouw bedrijf.

De 7 stappen om Pinterest zakelijk te gebruiken

  1. Wat wil je met Pinterest bereiken?
  2. Ken jij jouw doelgroep? Zo niet, bepaal wie jouw specifieke doelgroep is.
  3. Weet waar een perfecte pin voor Pinterest aan moet voldoen.
  4. Wie gaat Pinterest Marketing voor jouw bedrijf dagelijks bijhouden?
  5. Weet welke zoekwoorden er bij jouw bedrijf passen en waar je op gevonden wilt worden.
  6. Heb je een budget voor jouw Pinterest marketing?
  7. Is er iemand die de statistieken van Pinterest begrijpt en ze naast Google analytics kan leggen voor meer inzicht?

Stap 1

Wat zijn jouw doelen met het inzetten van Pinterest?

  • Naamsbekendheid
  • Meer verkeer naar je website
  • Hogere conversies/verkoop
  • Betere vindbaarheid in Google
  • Email-lijst laten groeien
  • Meer betrokkenheid met jouw bedrijf
  • Of misschien wel allemaal

Als jij je doelen helder hebt kan je pins maken die ervoor zorgen dat jij je doelen haalt!

Stap 2

Ken jij jouw doelgroep?

Als jij goed in kaart hebt gebracht wie jouw doelgroep is, dan kan je bepalen wat de behoeftes en problemen van jouw doelgroep zijn. Door middel van Pins op Pinterest ga jij ze helpen, positief beïnvloeden en inspiratie geven.

Kortom wees op Pinterest behulpzaam en geef inspiratie. Wees de oplossing voor een probleem!

Stap 3

Weet jij waar een perfecte pin aan moet voldoen?

  • Aantrekkelijk beeldmateriaal
  • Verticale afmeting
  • Tekstoverlay om meer context te geven

Ik heb een speciale blog geschreven waar een perfecte pin aan moet voldoen.

Stap 4

Wie gaat Pinterest marketing voor jouw bedrijf bijhouden. Pinterest heeft dagelijks aandacht nodig. Het algoritme van Pinterest is zodanig ingericht dat actieve gebruikers beter zichtbaar zijn. Gelukkig kan het snel en makkelijk door gebruik te maken van bijvoorbeeld een planner. (Tailwind is hier een goede voor).

Met mijn trainingen leer ik ondernemers om met maximaal 2 uur per week. Weken vooruit te plannen en dagelijks zichtbaar te zijn op Pinterest.

Consequent zijn is key voor een succesvol Pinterest-account

Stap 5

Weet welke zoekwoorden er bij jouw bedrijf passen en waar je op gevonden wilt worden. Dit onderdeel wordt vaak overgeslagen maar is het allerbelangrijkste op Pinterest.

Pinterest is namelijk een zoekmachine en dus is het gebruik van zoekwoorden essentieel!

Mensen gaan op Pinterest op zoek en typen in de zoekbalk een combinatie van woorden in waar ze naar op zoek zijn. Eigenlijk precies zoals bij Google.

Als je op Pinterest zoekwoorden hebt ingetypt laat Pinterest je allerlei beelden zien die met dit onderwerp te maken hebben. Hoe fijn is het als dit jouw beelden zijn, jouw pins mét verwijzing naar jouw website!

Stap 6:

Heb jij marketingbudget? Maak dan ook ruimte voor Pinterest. Huur een Pinterest expert in voor een training, advies of workshop. Geef het beheer bijvoorbeeld uit handen. Laat een marketingafdeling het oppakken of ga zelf aan de slag!

Er zijn verschillende mogelijkheden bekijk goed wat bij jou en je budget past. Zelf kom je al een heel eind dat kan ook echt snel en makkelijk met handige tools en tips. Pinterest kan gratis al een enorme boost voor jouw bedrijf zijn.

Tip: download mijn checklist voor een kick-start

Stap 7:

Is er iemand die de statistieken van Pinterest begrijpt? Wie duikt er maandelijks in de statistieken van zowel Pinterest als Google analytics en misschien zelfs Tailwind (de Pinterest planner) om de data te bekijken.

Uit deze statistieken kun je namelijk veel informatie halen. Op basis hiervan kun je jouw strategie bijsturen, veranderen en fine-tunen.

Pinterest zakelijk gebruiken; zo doe je dat! Lees mee en ontdek waarom Pinterest een superfijne extra marektingtool is voor jouw bedrijf.

Pinterest zakelijk gebruiken samengevat

Bekijk alle stappen goed en vergeet ook zeker niet mijn checklist te downloaden. Daarin staat de basis van een goed zakelijk Pinterest account.

Bepaal je doelen en houd een strategie in ieder geval een paar maanden vol.

Waarom?

Pinterest is een marketingtool voor de lange termijn. Verwacht niet direct massa’s verkeer en mega hoge verkoopaantallen. Pins hebben de tijd nodig en het algoritme van Pinterest moet jouw activiteit gaan ontdekken.

Mogelijkheden voor jouw bedrijf met Pinterest

Ik weet zeker dat Pinterest zakelijk gebruiken voor heel veel bedrijven mooie mogelijkheden heeft. Inmiddels is het ook in Nederland mogelijk om een advertentie te plaatsen. (Sinds april 2019) Zo kan je de Pinterest gebruiker precies op het juiste moment bereiken.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit en kun je wel wat hulp gebruiken?

Start met mijn gratis checklist en schrijf je meteen in voor meer Pinteresting nieuws!

Of neem contact met mij op om andere mogelijkheden te bespreken.

Happy pinning!

Arlette

Checklist Boost jouw business met Pinterest. Pinterest voor bedrijven de tips voor een kick-start.

Start met Pinterest

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en download de checklist

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijving is gelukt! Check je email, ook je spam!!

Pin It on Pinterest

Share This