
Pinterest statistieken begrijpen voor nog beter resultaat
Heel eerlijk? Statistieken zijn een beetje mijn quilty pleasure. Als je dat al zo kan noemen. Ik vind het gewoon leuk en duik dan ook met enige regelmaat in de Pinterest statistieken en in Google Analytics.
Dat geldt lang niet voor alle ondernemers. Veel ondernemers vinden statistieken lastig, moeilijk, hebben geen idee waar ze op moeten letten. Ik snap het wel want er is ook heel veel te meten, als je de statistieken opent weet je gewoon niet waar je moet kijken, laat staan weten wat het betekent.
Daarom vandaag dit artikel de basis van Pinterest statistieken.
Pinterest statistieken om bij te houden
- Volgers
- Impressies
- Maandelijkse kijkers
- Bewaarde pins
- Doorkliks naar je website
- Populair bord
- Populairste pin
Belangrijk bij Pinterest statistieken
Maar voor ik dat doe is er een belangrijk punt wat ik wil benoemen. Door veel conculega’s wordt dit vaak overgeslagen. Dit komt omdat mensen maar wat graag willen opscheppen over cijfers. I get it het staat mooi, stoer en impressive.
Teksten als ik heb 150.000 views! Ik heb een bereik van 1,5 miljoen! Klinkt fantastisch toch?
Maar wat nou als ik je vertel dat bij veel accounts het ook om repins gaat. Op Pinterest is het vaak een combinatie van jouw pins en repins. Pins van anderen dus.
Een mega bereik op Pinterest
Grote accounts met een mega bereik pinnen vaak en veel van anderen! Leuk ter inspiratie en goed voor mooie cijfers. Maar het betekent niet direct succes voor jouw business want daar heb je bezoekers naar jouw site voor nodig. De cijfers die ik je vandaag laat zien zijn de cijfers die gaan over jouw eigen pins en jouw eigen website.
En natuurlijk kan je dan ook mega bereik hebben het liefst dan wel cijfers die gaan over jouw eigen content!
Waar kan je de Pinterest statistieken vinden?
Kies ervoor om statistieken te bekijken op je computer. Dan kan je alle opties het best vinden. Klik op het tabblad statistieken. Vervolgens kan je allerlei opties kiezen.
Kies voor overzicht en selecteer een periode. Meestal kijk ik in het begin van de maand naar de statistieken van de maand ervoor. Deze houd ik bij in een spreadsheet.
Kies vervolgens voor alleen organisch bereik. Dat is het bereik wat jij hebt zonder het gebruik van advertenties en ervoor te betalen.
Selecteer dan ook meteen jouw eigen geverifieerde account. Zo zie je meteen wat jouw eigen pins doen en sluit je de repins uit!
Aantal impressies
Het aantal impressies betekent hoevaak jouw pin door iemand gezien is. Dit is dus ook langs een pin scrollen. Het aantal impressies is vaak relatief hoog. Maar het zegt nog niks over het aantal linkkliks of bewaarde pins.
Ik bekijk dit nummer wel iedere maand en kijk vooral of er een stijgende lijn in zit. Het best is om de cijfers met een jaar ervoor te vergelijken (indien mogelijk) omdat er tussen de seizoenen veel verschil zit.
Voorbeeld: jij hebt een website over gezondheid, gezond eten etc. Dan is dat in het begin van het jaar en de lente heel populair. Maar vlak voor kerst zullen mensen daar minder mee bezig zijn. Dan kan je dus ook een dip in de cijfers zien. Ook in de zomer is dat vaak het geval.
Maandelijkse kijkers
Het aantal maandelijkse kijkers is het getal wat bij jouw Pinterest-account zichtbaar is. Dit zijn alle unieke kijkers per maand. Iemand kan dus meerdere pins gezien hebben dat zijn de impressies. Dit cijfer zegt dus iets over het aantal unieke gebruikers die jij hebt bereikt.
Dit zijn cijfers van twee verschillende accounts.
Bewaarde pins
Een belangrijk onderdeel van Pinterest is het bewaren van pins op borden. Een gebruiker maakt borden aan om vervolgens de meest inspirerende en leuke pins te bewaren.
Goed om te kijken welke pins het meest bewaard worden. Zodat je er daar meer van kan maken. Doordat iemand een pin bewaart zien de volgers van diegene deze pin ook. Door het bewaren (voorheen repinnen) verspreidt een pin zich over Pinterest.
Kies voor een totaal overzicht “Keer bewaard”
Wil jij zien welke pin er de afgelopen tijd het meest bewaard is? Scroll dan door naar beneden naar populaire pins en selecteer weer “bewaarde pins”.
In mijn geval werd de pin “Alles wat je wilt weten over Pinterest” het meest bewaard.
Linkkliks van pins naar jouw website
Dit cijfer vind ik een van de belangrijkste om bij te houden. Want dit cijfer zegt iets over de interesse van een gebruiker. Het zegt iets over hoe aantrekkelijk deze pin is. De gebruiker wil graag meer informatie.
Des te meer kliks jij krijgt naar je website des te beter. Dit zijn namelijk gebruikers met oprechte interesse in dat wat jij aanbiedt. Een product, een blog, een diy project een recept of iets anders.
LET OP: wat ik hierbij heel graag wil aankaarten is het volgende. Zorg dat jouw website in orde is. Zorg dat mensen op de juiste landingspagina komen. Zorg dat een pin verwijst naar de bijbehorende pagina. Anders ben je de bezoeker snel kwijt.
In Google analytics kan je kijken naar bouncerate. Hoe hoger des te sneller mensen wegklikken. Hoe lager hoe beter.
Het totale aantal linkkliks zie je bij de bovenste grafiek.
Wil jij op “pin-niveau” weten welke pin voor de meeste kliks zorgt. Dan scroll je naar beneden naar “Populairste pins”
Populairste borden op Pinterest
Je kan dus populariteit per pin bekijken en ook per bord. Vanaf welke borden worden de meeste pins bewaard? Welk bord heeft pins waarop men het meest doorklikt.
Ook bij deze statistieken heb je een uitklap menu waarbij je zelf kan kiezen.
Impressies, betrokkenheid, bewaarde pins etc. Kies welke voor jou het meest relevant zijn.
Het aantal volgers op Pinterest
Als laatst in dit rijtje behandel ik nog het aantal volgers. Pinterest is totaal anders dan Instagram en Facebook. Op deze kanalen ben je afhankelijk van volgers. Des te meer volgers des te meer kans op likes en reacties.
Op Pinterest geldt dat maar voor een klein deel. Natuurlijk zien jouw volgers jouw pins in hun startpagina zodra jij dagelijks actief bent. Hierdoor vindt er automatisch ook meer interactie plaats met die pins. Dat is goed voor jouw bereik.
Maar wat heel veel mensen niet weten is dat Pinterest echt werkt als zoekmachine. En dus worden jouw pins ook getoond aan mensen die zoeken. Als jij je huiswerk goed hebt gedaan en zoekwoorden verwerkt bij je pins dan kan je met heel weinig volgers toch een mega succesvol Pinterest-account hebben.
Pins worden dus aan jouw volgers getoond en aan niet-volgers! Hierdoor wordt het bereik vele malen groter.
Hoe vind je het aantal volgers op Pinterest?
Op de app via je telefoon:
Login op je account. Klik op volgers en daar kan je het aantal zien.
Op de computer:
Login op je account en klik op “zakelijke hub” hier vind je een kort overzicht van de statistieken en het aantal volgers.
Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem contact met mij op ik help je graag verder.